2022-11-20

Low-code w branży ubezpieczeniowej

Paweł Brzeski
CEO
Paweł Brzeski
CEO

Platformy low-code mogą sprawić, że ubezpieczyciele będą bardziej elastyczni, konkurencyjni i lepiej przystosowani do cyfrowego świata. Strategiczne i kompleksowe podejście do transformacji cyfrowej może zapewnić firmom z sektora ubezpieczeniowego tworzenie nowych produktów i procesów dopasowanych do oczekiwań użytkowników. Nie bez znaczenia jest również dostosowanie się przez sektor ubezpieczeń do dynamicznych zmian przepisów bez poświęcania dużej ilości czasu na przemodelowanie platformy lub budowę jej od podstaw.

 

Wymóg nadzoru finansowego

W branży ubezpieczeniowej coraz silniej mamy do czynienia z „upublicznianiem produktów” (wymóg nadzoru finansowego) co sprawia, że stają się one dużo łatwiejsze do porównania, a także do skopiowania przez konkurencję. Rynek ubezpieczeń powoli staje się rynkiem typu „commodity” gdzie produkty mogą być w miarę łatwo porównywane.

Szybkie przyjęcie nowych przepisów bez poświęcania dużej ilości czasu na przemodelowanie platformy lub odbudowę jej od podstaw sprawia, że firmy ubezpieczeniowe mogą bardziej skoncentrować się na potrzebach użytkowników i stać się naprawdę zorientowane na Klienta.

 

Customer experience – najlepszy sposób rywalizacji o klienta w sektorze ubezpieczeń

Klienci oczekują dziś złożonych i dopasowanych do swoich potrzeb rozwiązań, które skutecznie będą zaspokajać ich potrzeby. Kiedy ubezpieczycielowi nie udaje się zapewnić odpowiedniego produktu bądź odpowiedniego poziomu obsługi, niezadowoleni pukają do drzwi konkurencji – wystarczy kilka kliknięć i zmieniają markę. Dlatego tak ważna jest umiejętność szybkiego wprowadzania na rynek nowych rozwiązań a także błyskawicznej modyfikacji już istniejących produktów lub usług.

 

W obliczu szybkiego tempa innowacji branża ubezpieczeniowa musi tworzyć technologie, które zaspokoją rosnące zapotrzebowanie klientów na doświadczenia cyfrowe.

Strategia ta może być realizowana poprzez:

  • budowanie relacji z klientem dzięki doskonałej znajomości jego sytuacji oraz aktywnemu dialogowi podczas interakcji
  • personalizację oferty w kontekście jego sytuacji życiowej, potrzeb oraz lojalności wobec firmy (Next Best Action)
  • docieranie do klienta różnymi kanałami komunikacji oraz spójność podczas obsługi w każdym z nich
  • upraszczanie, automatyzowanie i szybkie dostosowywanie procesów biznesowych do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb klientów

 

 

Współpraca instytucji z sektora ubezpieczeń z Clocklike Minds

Nasi konsultanci mają bardzo duże doświadczenie w realizacji projektów dla branży ubezpieczeniowej. Oto opis niektórych wdrożeń, w których braliśmy udział:

1. Operacyjny CRM 

Budowa operacyjnego CRM w celu poprawy doświadczeń Klientów oraz osiągnięcia lepszej efektywności w ich obsłudze.

W skład wdrożonych funkcjonalności wchodziły m.in.:

  • Zarządzanie interakcjami z klientami (telefon, email,  www)
  • Widok klienta 360 i jedna aplikacja obsługowa zamiast sześciu
  • Wspólne procesy dla Operacji, Sprzedaży i Marketingu
  • Zarządzanie skargami i sprawami klientów oraz agentów
  • Kampanie marketingowe – telefon powitalny, NPS, retencja klientów

 

2. Obsługa posprzedażowa złożonego produktu ubezpieczeniowego

Obsługa ta została zrealizowana na platformie BPM z racji tego, że system transakcyjny nie był przystosowany do implementacji procesów. Czas developmentu na platformie BPM był znacznie krótszy, a dostarczone rozwiązanie dużo bardziej elastyczne.

Funkcjonalność obejmowała:

  • Możliwość dokonywania zmian na polisie w czasie jej trwania
  • Złożona kalkulacja składki i walidacje
  • Zmiany na miesięcznicę polisy
  • Wsparcie dla Underwritingu (loading i wykluczenia)

 

3. Rozwiązanie do oceny ryzyka produktów ubezpieczeniowych (Underwriting)

Zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie aplikacji do underwritingu produktu zdrowotnego z ubezpieczeniem na życie.

Proces oceny polega na ocenie wniosku ubezpieczeniowego, który może skutkować:

  • Odmową wystawienia polisy
  • Odroczeniem wystawienia polisy
  • Zwiększeniem składki
  • Wyłączeniem części ochrony
  • Standardowym wystawieniem polisy

Funkcjonalność aplikacji obejmowała również niestandardowy routing spraw, integrację z Systemem Zarządzania Dokumentami oraz mechanizm drukowania.

Powyższe przykłady wdrożeń nie wyczerpują wszystkich możliwości zastosowania platformy low-cod/bpm w sektorze ubezpieczeniowym. Istnieje wiele innych obszarów, w których low-code może pomóc ubezpieczycielom zachować konkurencyjność i zapewnić lepszą obsługę Klientów. Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani nasi eksperci chętnie o tym opowiedzą.

Przeczytaj również

2023-10-12

Współpraca citizen developerów i profesjonalnych programistów – skuteczny i efektywny sposób na zbudowanie aplikacji

testy automatyczne w pega

2023-06-05

Testowanie automatyczne w PEGA

2023-05-24

testy automatyczne w clocklikeminds

Strona wykorzystuje pliki cookies
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj: polityka prywatności