2022-11-20

Low-code w branży finansowej

Łukasz Bieniewicz
Board Member / Pega Certified Lead System Architect
Łukasz Bieniewicz
Board Member / Pega Certified Lead System Architect

Bankowość jako jeden z kluczowych obszarów gospodarki, ulega wpływom coraz większej ilości czynników zewnętrznych.

Dostosowanie się do dynamicznych zmian regulacyjnych, nadążanie za zmianami na wysoce konkurencyjnym rynku w zakresie zarówno oferty biznesowej jak i sposobu świadczenia usług to wyzwania, które stanowią codzienność dla dzisiejszych instytucji bankowych.

Muszą one odważnie poszerzać spektrum swoich usług i produktów, jednocześnie zbliżając się do Klienta końcowego poprzez zapewnienie mu nowoczesnych kanałów dostępu do ich oferty oraz jakość i szybkość obsługi na możliwie najwyższym poziomie. Kluczową rolę odgrywa tutaj optymalny (również kosztowo) dobór technologii oraz narzędzi informatycznych, pozwalających na implementację nowoczesnych wzorców technologicznych i jednocześnie zapewniających odpowiedni poziom bezpieczeństwa narzędzi stworzonych za ich pomocą.

Jakie wyzwania rynkowe stoją przed branżą usług finansowych?

 

Rosnąca konkurencja

W czasach, gdy start-upy fintech wprowadzają nowe formy bankowości, płatności i innych usług, wiele instytucji finansowych odkrywa, że ​​muszą wprowadzać innowacje, aby nadążyć. Niezależnie od tego, czy wprowadzają nowe funkcje, czy aktualizują istniejące rozwiązania, zmieniające się gusta konsumentów mogą pomóc w zapewnieniu, że cele będą się zmieniać w dającej się przewidzieć przyszłości.

 

Można zaobserwować, że fintechy koncentrują się bardziej na zarządzaniu doświadczeniami użytkowników, a tym samym zyskują ogromną przewagę konkurencyjną nad tradycyjnymi instytucjami finansowymi, które tego nie robią. Dlatego tradycyjne banki mają obowiązek przyjęcia cyfrowej rewolucji, aby dotrzymać kroku swoim współczesnym konkurentom rynkowym.

Rozwiązania low-code pomagają dostosować się do stale zmieniających się wyzwań rynkowych i rosnących oczekiwań konsumentów. Umożliwiają instytucjom finansowym szybkie wprowadzanie nowych funkcji oraz aktualizowanie oferty przy mniejszym wysiłku.

 

Dynamiczne zmiany legislacyjne

W obszarze bankowości wiele procesów biznesowych jest narażonych na częste modyfikacje związane ze zmianami legislacyjnymi. Instytucje finansowe nie tylko przechowują ogromne ilości środków, ale także niezwykle wrażliwe informacje o swoich Klientach. W związku z tym są one poddawane systematycznej kontroli i obserwacji ze strony organów zarządzających.

Konieczność dopasowania się przez sektor finansowy do coraz to nowych przepisów to codzienność instytucji bankowych. Muszą one zapewnić, że nie dochodzi do niewłaściwego wykorzystania lub niewłaściwego obchodzenia się z danymi użytkowników. Przestrzeganie tych surowych procedur jest głównym wyzwaniem administracyjnym i operacyjnym, które należy wykonać z należytą precyzją.

Jednocześnie, ciąży na nich ogromna społeczna odpowiedzialność, co szczególnie widoczne było w okresie pandemii, gdzie banki odegrały fundamentalną rolę we wspieraniu przedsiębiorstw poprzez sprawne wdrażanie środków zaradczych i szybkie implementowanie proponowanych przez rząd form pomocy.

Rozwiązania low-code pomagają m instytucjom finansowym zautomatyzować różne czasochłonne procedury, co pozwala na uwolnienie zasobów organizacyjnych i zapewnia czas na realizację pozostałych procesów biznesowych.

 

Rosnące oczekiwania konsumentów

Wielu klientów w kontaktach z instytucjami finansowymi przeszło na rozwiązania wirtualne lub internetowe. Oznacza to, że aby nadążyć za konkurencją i zaspokoić potrzeby użytkowników, instytucje finansowe muszą inwestować w rozwiązania zakresu obsługi klienta.

Dzisiaj konsumenci chcą być obsługiwani, informowani i zaangażowani. Badania wykazały, że 66% klientów oczekuje od firm zrozumienia ich unikalnych potrzeb i oczekiwań. Instytucje, które dopasowują się do sposobu myślenia współczesnego klienta i oferują personalizację w swoich usługach, zwiększają lojalność klientów.

 

Organizacje finansowe mogą zapewnić najwyższy poziom customer experience za pomocą inteligentnych platform cyfrowych. Korzystanie z technologii low-code pozwalana skrócić czas generowania nowych rozwiązań, jednocześnie standaryzując podejście od ich tworzenia.

Pomaga to instytucjom finansowym sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów.

 

Automatyzacja procesów bankowych dzięki platformom BPMS i technologii low – code

Korzystając z low-code instytucje finansowe mogą automatyzować różne procesy, które kiedyś odbywały się ręcznie, oszczędzając czas zarówno pracowników, jak i klientów.

Ochrona aktywów i danych klientów to jedno z największych wyzwań, z jakimi na co dzień mierzą się banki. Instytucje finansowe mają za zadanie zbierać, zarządzać, przechowywać i analizować duże ilości danych i informacji, co może być trudne, jeśli wykonuje się je ręcznie.

Nowoczesne platformy BPMS to najefektywniejsze narzędzie do automatyzacji procesów biznesowych. Sprawdzą się one w przypadku nawet najbardziej skomplikowanych ścieżek, rozproszonych po całej organizacji, angażujących pracowników z wielu obszarów oraz wymagających integracji z wieloma systemami zewnętrznymi.

Rozwiązania stworzone przy wykorzystaniu podejścia low-code cechują się dużą elastycznością, są łatwiejsze we wdrożeniu i późniejszym rozwoju

Nie bez znaczenia jest również fakt, iż platforma BPMS zbiera i dostarcza wiele szczegółowych informacji na temat przebiegu całego procesu, co znacznie ułatwia jego monitorowanie (zwłaszcza pod kątem SLA) i dalsze optymalizowanie. Zapewnia to również pełen zbiór informacji na potrzeby ewentualnego audytu.

 

Współpraca instytucji z sektora finansowego z Clocklike Minds

W Clocklike Minds pomogliśmy zautomatyzować wiele procesów sprzedażowych i obsługowych w sektorze bankowym. Dla jednego z naszych zagranicznych Klientów, konsultanci z naszej firmy współtworzyli rozwiązanie automatyzujące procesy sprzedażowe oraz obsługowe w zakresie produktów bankowych oraz danych Klientów.

Pozwoliło to placówkom własnym oraz partnerskim Klienta bezpośrednio realizować większość wymaganych operacji bez konieczności angażowania centralnego zespołu obsługowego Klienta. Dzięki temu w znaczący sposób zostali oni odciążeni od realizacji powtarzalnych zadań.

 

Wdrożone przez nas automatyzacje umożliwiły mi.in:

  • sprzedaż kart (kredytowe, debetowe, przedpłacone),
  • obsługę posprzedażową kart Klientów (aktywacja i blokowanie kart, ustawianie limitów, doładowywanie kart i inne),
  • obsługę posprzedażową danych Klientów (zmiana danych osobowych, adresowych itd.),
  • definiowanie nowych jednostek partnerskich oraz zarządzanie istniejącą siecią partnerską przez pracowników Klienta,
  • zarządzanie użytkownikami należącymi do partnerskiej jednostki biznesowej bezpośrednio przez pracowników jednostki partnerskiej (tworzenie użytkowników dla nowych pracowników, blokowanie ich, zmiana haseł itd.).

 

Wdrożenie rozwiązania znacząco usamodzielniło pracowników placówek partnerskich w realizowaniu większości wymaganych operacji obsługowych. Przyspieszyło to w szczególności procesy sprzedażowe, eliminując konieczność wykorzystywania tradycyjnych wniosków papierowych i jednocześnie aktywnie wspierając sprzedawcę w procesie zbierania wymaganych danych i dokumentów.

Wszystko to m.in. dzięki dynamicznemu dostosowywaniu się przepływów procesów do sprzedawanego produktu, wysokiej jakości UI/UX, czy kontekstowej pomocy dla użytkownika na każdym kroku, które zapewniła nowoczesna, wiodąca platforma BPMS oraz wysoka specjalizacja naszego zespołu.

 

Tworzenie wysoce funkcjonalnych, złożonych rozwiązań dostosowanych do potrzeb Twojej instytucji finansowej oraz oczekiwań konsumentów to najważniejsze zadanie. Dzięki temu możesz mieć szansę mierzyć się z wysoce konkurencyjnym rynkiem.

Tradycyjne banki nie zawsze były w czołówce innowacji technologicznych, co w głównej mierze wynika z dużego skomplikowania procesów biznesowych, a także przepisów, których muszą na co dzień przestrzegać. Jednak szybkie tworzenie funkcji o wartości dodanej dla użytkowników jest w dzisiejszych czasach niezbędne.

Rozwiązania low-code pozwalają zagospodarować oba te problemy, umożliwiając instytucjom finansowym szybkie wprowadzanie nowych funkcji. Mając mniej kodu, o który trzeba się martwić, banki i inni zwolennicy branży mogą utrzymywać i aktualizować swoje oferty przy mniejszym wysiłku.

 

Przeczytaj również

2023-10-12

Współpraca citizen developerów i profesjonalnych programistów – skuteczny i efektywny sposób na zbudowanie aplikacji

testy automatyczne w pega

2023-06-05

Testowanie automatyczne w PEGA

2023-05-24

testy automatyczne w clocklikeminds

Strona wykorzystuje pliki cookies
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj: polityka prywatności