Pandemia COVID-19 uwydatniła luki w przepływach pracy, które kiedyś łatwo było zignorować. Modernizacja technologii używanych w sektorze publicznym stała się niezbędna ze względu na tempo zmian zasad i przepisów, a także rosnące oczekiwania Klientów. Obywatele coraz częściej domagają się cyfrowych rozwiązań i doświadczeń, takich jak te, dostarczane przez firmy prywatne. Rządy muszą znaleźć sposoby na wprowadzanie innowacji we wszystkim, co robią. Wdrożenie rozwiązań low-code pozwala m.in. na. kompleksowe świadczenie usług, a także wielokanałowe interakcje oraz dostosowanie komunikacji w zależności od oczekiwań użytkownika.
Tworzenie rozwiązań dla obywateli
W erze, w której firmy z sektora prywatnego prześcigają się w tworzeniu rozwiązań dopasowanych do potrzeb użytkowników sektor publiczny nie może biernie czekać. Oczekiwania obywateli dynamicznie się zmieniają. Poszukują rozwiązań, które pozwolą im na szybkie i efektywne załatwienie ważnych urzędowych spraw.
Cyfrowe alternatywy usług to rozwiązanie nie tylko dla młodszych pokoleń. Pomagają one również osobom niepełnosprawnym, starszym lub z barierą językową załatwić niezbędne sprawy urzędowe bez uczucia wykluczenia i konieczności fizycznej wizyty w placówce.
Rozwiązania low-code mogą być kluczem do skutecznej cyfrowej transformacji instytucji państwowych. Pozwolą one przede wszystkim poprawić kompleksowość świadczonych usług, wdrożyć dostęp do wielokanałowych interakcji z obywatelami, a także zapewnić bardziej produktywne środowiska pracy dla pracowników tego sektora.
Korzyści płynące z technologii low-code dla sektora publicznego
Tradycyjne podejście do tworzenia rozwiązań technologicznych w sektorze publicznym zazwyczaj oznaczało kosztowny i bardzo długi proces wdrożeniowy. Rosnące oczekiwania obywateli i tempo transformacji cyfrowej wymagają wdrożenia nowego modelu pracy.
Jakich korzyści można oczekiwać stawiając na technologię low-code?
- Krótki czas powstawania funkcjonalności -sektor publiczny staje często przed wyzwaniem bardzo szybkiego dostarczenia produktów informatycznych wspierających rozwiązania zaistniałych sytuacji, z którymi mierzą się obywatele. Bardzo dobrym przykładem są państwowe programy pomocowe dla podmiotów gospodarczych, które ucierpiały w wyniku pandemii COVID-19. W takich właśnie sytuacjach szybkość wdrożenia jest niezwykle istotnym czynnikiem.
- Zmniejszenie kosztów związanych z tworzeniem i wdrażaniem nowego oprogramowania.
- Zminimalizowanie zapotrzebowania na zasoby IT – często samorządy mają małe zespoły IT lub nie posiadają ich wcale.
- Spełnienie oczekiwań społeczeństwa – dostosowanie oferty i sposobów kontaktu z obywatelami.
- Doskonałe narzędzie do raportowania – automatyzacja oraz monitorowanie każdego etapu prowadzonego procesu, w tym archiwizacja produktu końcowego.
- Zwiększenie dostępności – aplikacje mobilne i portale samoobsługowe pomagają zminimalizować błędy i opóźnienia w transakcjach rządowych. Umożliwiają one przedsiębiorstwom i obywatelom składanie wniosków online, przez całą dobę, z komputerów stacjonarnych lub urządzeń mobilnych.
Współpraca instytucji z sektora publicznego z Clocklike Minds
Pracownicy naszej firmy posiadają doświadczenie nabyte podczas uczestnictwa w dużych projektach dla jednostek sektora publicznego. Przykładowa tematyka konkretnych projektów to:
1. Budowa systemu do kontroli procesu wypłaty różnym podmiotom gospodarczym środków pomocowych związanych z pandemią COVID-19. Projekt obejmował implementację:
- procesów składania wniosków dla różnych programów pomocowych,
- rozbudowanych procesów oceny i kontroli wniosków,
- mechanizmów generowania wypłat,
- zbiorczych procesów podsumowujących i rozliczających pomoc ze wszystkich programów dla poszczególnych podmiotów gospodarczych.
2. Budowa systemu do zarządzania wynajmem budynków i terenów inwestycyjnych dla celów prowadzenia działalności gospodarczej. Projekt obejmował implementację:
- procesu wynajmu terenu lub budynku w celu budowy wieży telekomunikacyjnej,
- procesu udzielania licencji na budowę wieży telekomunikacyjnej,
- procesu przekazywania wynajętego terenu lub budynku,
- procesy zwrotu wynajmowanego terenu lub budynku,
- integracja z innymi podsystemami większego projektu.
Rozwiązania low-code umożliwiają instytucjom państwowym zwiększyć swoją wydajność i płynnie przejść do ery cyfrowej. To konieczność, aby zapewnić obywatelom odpowiednio poziom świadczonych rozwiązań oraz udostępnić pracownikom rządowych organizacji dostęp do warunków pracy na miarę XXI w.